Z pewnością najczęściej omawianym tematem wśród początkujących namiotów dachowych jest kwestia obciążenia dachu. Żaden temat nie powoduje większej niepewności i prawie nie ma osoby, która nie zadałaby sobie na początku tych pytań:

Czy mój dach to wytrzyma?

Jaką masę może udźwignąć mój samochód?

W mojej instrukcji jest napisane, że maksymalne obciążenie dachu wynosi 75 kg. Ale waga mojego namiotu z bagażnikami dachowymi to już 70 kg. Moja waga to 100 kg, moja żona 70 kg, a dzieci razem 60 kg. Czy możemy zamieszkać w namiocie w czasie podróży? Czy dach i namiot wytrzyma?

Nic dziwnego, że trzeba tu kilka rzeczy doprecyzować. Ponieważ w normalnym życiu codziennym rzadko zdarza się obciążać dach samochodu ciężkimi ładunkami, nie mówiąc już o bieganiu po nim. Każdy widział rowery na dachu. Czasami rzemieślnicy transportują drabinę lub sprzęt na dachu. Ale w pełni obciążone dachy znacie bardziej ze zdjęć autokarów w Afryce czy Indiach. Jak to dokładnie jest?
Mogę czy nie mogę?

Tak możesz. Dach Twojego samochodu jest w stanie utrzymać statycznie wielokrotność dopuszczalnego obciążenia dachu, czyli ok 80% masy samochodu. Nie ma zatem problemu z obciążeniem dachu samochodu ciężarem 200, 300 czy 400 kg.

I to jest najważniejsza kwestia: poza pewnymi dynamicznymi ruchami, które możesz okazjonalnie wykonywać w namiocie dachowym, namiot dachowy ze śpiącymi osobami stanowi obciążenie statyczne dla pojazdu. Samochód stoi stabilnie na czterech kołach. Czteroosobowa rodzina, siedząca wcześniej w samochodzie, śpi teraz na dachu. Całkowite obciążenie nie uległo zmianie. O ile nie zostanie przekroczona dopuszczalna masa całkowita pojazdu, nie ma żadnych zastrzeżeń.
Ale jak to możliwe? Czy dach samochodu nie będzie wciskany przy dużym obciążeniu?

Na pewno, jeśli wejdę na dach i stanę na jego środku, pozostawię wyraźne ślady na większości dachów samochodów. W zależności od wagi i motywacji na pewno uda mi się przepchnąć dach do środka, jeśli na niego wskoczę.

Ale: Obciążenie namiotu dachowego nie znajduje się ani w jednym punkcie, ani na środku dachu samochodu.

Namiot dachowy będzie zawsze montowany do Twojego samochodu na odpowiednich relingach dachowych/bagażnikach dachowych samochodu lub odpowiednim koszu dachowym. Do każdego samochodu dostępne są specjalne relingi dachowe, bezpośrednio od producenta lub od zewnętrznych dostawców. Są to te same bagażniki, na których można przewozić rowery.


Belki dachowe samochodowe montowane na dachu samochodu

W najprostszym przypadku bagażniki dachowe samochodu składają się ze stabilnego profilu aluminiowego lub stalowego wyposażonego w nóżki na obu końcach. Odpowiednio dobrane nóżki pasują dokładnie do Twojej marki i modelu samochodu. Jeśli Twój samochód ma szyny, stopy obejmują szyny. Jeśli ich nie masz, są one umieszczone bezpośrednio na belkach dachu pojazdu i tam zostaną zamocowane.

Wyobraź sobie swój namiot na dachu leżący płasko na stojakach. Po pierwsze, obciążenie namiotu dachowego i pasażerów rozkłada się na 2 bagażniki, a stamtąd łącznie na 4 stopy. Teoretycznie każda z 4 stóp dźwiga średnio 75 z 300 kg wspomnianej czteroosobowej rodziny.

Przy okazji: jeśli chcesz, możesz zamontować swój namiot dachowy na 3 lub 4 bagażnikach dachowych. W ten sposób rozkładasz ładunek dalej, aż do 8 stóp.

Inżynieria: Każdy dach ma ramę

Niezależnie od tego, czy bagażniki dachowe montujesz w samochodzie z relingami czy bez: obciążenie jest zawsze skierowane na ramę pojazdu. Rama samochodu jest wzmocnioną częścią nadwozia. Można to sobie wyobrazić jako szkielet lub klatkę, która otacza również kabinę pasażerską.

Całość dachu ujęta jest także w ramę – tzw. konsolę dachową (poprzecznie) lub relingi/dźwigary dachowe (wzdłużnie). Leży to na tak zwanych filarach. W samochodach są to słupek A, słupek B i słupek C. W przypadku samochodów dostawczych i minivanów występuje czwarty słupek, słupek D.

Samonośne nadwozie samochodu osobowego

Rama nadwozia składa się z wielokrotnie składanych i wzmacnianych profili stalowych. Są one dokładnie zaprojektowane do przyjmowania sił dynamicznych i statycznych. Są one rozmieszczone na nadwoziu, aby zapewnić pasażerom najlepszą możliwą ochronę – także w razie wypadku.

Wyobraź sobie, że Twój samochód przewraca się w wyniku błędu w prowadzeniu pojazdu lub kolizji i ląduje na dachu. Nadwozie zaprojektowano tak sztywnie, aby w miarę możliwości utrzymywało kształt wnętrza. Nadwozie nigdy nie jest przygniatane statycznym ciężarem pojazdu. W tym celu należałoby użyć wyraźnie większej mocy dynamicznej (upadek z dużej wysokości) lub musiałyby zadziałać siły zewnętrzne (prasa złomu).

Dlaczego w ogóle istnieje ograniczenie obciążenia dachu?

Już wiesz, że Twoim samochodem pomieścisz namiot dachowy, Ciebie i dalsze osoby. Niemniej jednak nie należy pozostawiać obciążenia dachu całkowicie bez uwzględnienia. Dopuszczalne obciążenie dachu jest ograniczone przez producenta w taki sposób, że:

  • z jednej strony występujące podczas jazdy siły dynamiczne nie prowadzą do przeciążenia organizmu
  • z drugiej strony nie ma to negatywnego wpływu na właściwości jezdne samochodu.

Na każdy dodatkowy ciężar działają tzw. siły przeciążenia, wynikające z praw fizyki, podczas jazdy, przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. Jak kierowca formuły 1 wciskany w siedzenie podczas przyspieszania, będący wielokrotnością jego ciężaru, oddziałuje na każde obciążenie pojazdu w zależności od intensywności przyspieszenia.

Przykład: Na huśtawce dla dzieci może wystąpić obciążenie do 2,5 g. Oznacza to, że występujące siły sprawiają, że dziecko podczas huśtawki czuje ciężar 2,5 razy większy niż jego własny. Wyrażone w prosty sposób: nagle dziecko o masie 20 kg ma wagę 50 kg. Miły efekt uboczny: to uczucie jest dla nas, ludzi, w pewnym stopniu zabawne, jak jazda kolejką górską (= 4 g).

70 kilo podczas jazdy

W oparciu o namiot dachowy oznacza to: 70 kg namiotu dachowego działa nie tylko w dół na bagażniki dachowe i nadwozie poprzez własny ciężar namiotu. Znacznie bardziej interesujące są występujące siły przyspieszające. W zależności od dynamiki jazdy zapewniają nacisk do przodu (hamowanie), do tyłu (przyspieszanie) i na boki (w zakrętach). Tak, w zależności od tekstury jezdni przenoszone są nawet siły pionowe skierowane w górę i w dół przez podwozie na dach.

Dotyczy to zwłaszcza kierowców terenowych poruszających się po nierównym terenie. Jednak dziury i nierówności na drodze mogą również powodować znaczne przyspieszenie pionowe, nawet na normalnych drogach. Te siły przyspieszenia mogą chwilowo wynosić wielokrotność ciężaru własnego. Poprzeczka i całe podwozie muszą być do tego zaprojektowane.

Ponadto nie należy lekceważyć sił generowanych przez strumień powietrza i turbulencje. Występują one wokół namiotu na dachu. Zależy od

  • wymiary i aerodynamika spakowanego namiotu
  • sztywność dna namiotu
  • odległość poprzeczek od siebie

strumień powietrza może generować znaczne wibracje, odczuwalne we wnętrzu pojazdu.

PORADA 1: Ummieść poprzeczki jak najdalej od siebie i równomiernie ustaw namiot na poprzeczkach. Każdy drążek powinien znajdować się w tej samej odległości od krawędzi namiotu, aby zapewnić równomierne rozłożenie obciążenia.

Obciążenie dachu powoduje przesunięcie środka ciężkości

Poza tym we wszystkich namiotach dachowych środek ciężkości samochodu przesuwa się do góry w wyniku transportu dodatkowego ciężaru na dachu. Mercedes klasy A nie zdał testu łosia, ponieważ po prostu przewrócił się na zakrętach ze względu na wysoko położony środek ciężkości.

Aby tak się nie stało oraz aby zapewnić całkowitą stabilność i funkcjonalność podczas jazdy, producenci samochodów ograniczają obciążenie dachu.

Na szczęście waga większości namiotów dachowych mieści się w zakresie dopuszczalnego obciążenia dachu (50 – 150 kg). Dlatego też namiot dachowy z poprzeczkami nie powinien przekraczać dopuszczalnego obciążenia dachu.

Do czego zdolne są Twoje belki dachowe?

Ważnym i nie do przecenienia punktem jest dopuszczalna nośność belek dachowych. Zazwyczaj mieszczą się one w zakresie dopuszczalnego obciążenia dachu pojazdu (75 – 150 kg). Oznacza to: z łatwością przeniosą Twój namiot na dach. Dotyczy to również: W stanie zwykle wytrzymują znacznie więcej. Dlatego nie musisz martwić się codziennym życiem kempingowym na swoim dachu.

O wiele ważniejsze jest, aby podczas jazdy nie przekraczać dopuszczalnego obciążenia poprzeczek. Ponieważ siły ścinające, rozciągające i ściskające, które materiał musi wytrzymać, działają również na drążki (a zwłaszcza na połączenia ze stopami) podczas przyspieszania i hamowania, a także podczas jazdy po zakrętach i wyżej wymienionych sił pionowych. Każdy dodatkowy kilogram oznacza także wzrost sił dynamicznych działających na okucia i zaciski.

Jakie możliwości ma Twoja kolej?

Choć mogłoby się wydawać, że szyna jest elementem funkcjonalnym, solidnie zaprojektowanym, w nowoczesnych samochodach degeneruje się do dekoracyjnej obręczy. Często jest bardzo prosto zaprojektowany, bo wtedy jest tańszy i lżejszy.

Niektórzy koczownicy namiotowi na dachach zgłaszają, że szyny ich samochodów uginały się pod naciskiem, np. G. VW Touran II wyprodukowany w 2015 roku lub później. Jeśli odległość pomiędzy belkami poprzecznymi jest zbyt mała, może to spowodować, że stopy belek dachowych będą dotykać dachu, co może spowodować wgniecenie dachu. Aby upewnić się, że tak się nie stanie, wykonaj następujący test:

Wspinaj się na dźwigar dachu samochodu nad przednim kołem i słupkiem A (na własne ryzyko). Połóż jedną stopę na poręczy i ostrożnie przenieś na nią ciężar ciała. Ważne: poruszaj się wyłącznie po ramie pojazdu, aby nie narazić się na ryzyko wgniecenia blachy. Jeśli szyna nie ustąpi lub tylko nieznacznie, zda egzamin. W codziennej eksploatacji szyna nigdy nie będzie musiała przenosić tak dużego obciążenia punktowego.

WSKAZÓWKA 2: Podczas montażu pamiętaj o umieszczeniu obu poprzeczek na szynie tak, aby były osadzone jak najbliżej punktów połączenia z nadwoziem. W ten sposób zmniejszasz obciążenie wolnostojącej części szyny i unikasz ugięcia.

Co to oznacza w praktyce?

Doświadczenia wielu podróżujących z namiotem dachowym pokazują, że w zasadzie nie ma sensu jeździć z kilkoma kilogramami więcej na dachu. Należy jednak pamiętać, że w przypadku ubezpieczenia przekroczone obciążenie dachu prowadzi do zrzeczenia się odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Swoją drogą: Producenci oficjalnie nie rozróżniają obciążenia dynamicznego i statycznego dachu. Tym samym mogą odstąpić od gwarancji i nie odpowiadają za szkody spowodowane przeciążeniem podczas korzystania z namiotu dachowego (rozkładanie, chodzenie, spanie).

To samo dotyczy producentów relingów dachowych do samochodów. Istnieją jednak producenci oficjalnie wypuszczający swoje poprzeczki do użytku w namiotach dachowych, np. G. Stojak na nosorożce.

Przeciążenie i zabezpieczenie ładunku

Dla kompletności należy wspomnieć, że przeciążenie będzie karane zgodnie z tabelą kar Zarządu Transportu Samochodowego: Im bardziej zostanie przekroczona dopuszczalna masa całkowita, tym wyższa będzie kara. Do całkowitej masy pojazdu należy dodać obciążenie dachu. Przekroczone obciążenie dachu nie jest wyraźnie wymienione w tabeli kar. Wątpliwe jest, jak i kiedy w praktyce powinna odbywać się kontrola obciążenia dachu i identyfikacja przekroczeń.

Niewystarczające zabezpieczenie ładunku również będzie karane zgodnie z tabelą kar. Upewnij się, że namiot dachowy jest solidnie połączony z relingami dachowymi samochodu za pomocą przewidzianych płyt montażowych i śrub. Poprzeczki i namiot dachowy muszą tworzyć połączenie cierne.

WSKAZÓWKA 3: Po montażu sprawdź połączenie, mocno potrząsając namiotem dachowym całym ciężarem ciała: Naciśnij i pociągnij tak mocno, aby cały samochód się przesunął. Namiotu na dachu nie można podnosić ani przesuwać po poprzeczce.

PORADA 4: Po kilku kilometrach jazdy dokręć śruby płyt montażowych i poprzeczek.
Podsumowanie obciążenia dachu

Podsumowując, możesz powiedzieć: o ile prawidłowo zamontowany, prawidłowo załadowany namiot dachowy, gotowy do jazdy, znajduje się w zasięgu

  • dopuszczalne obciążenie dachu samochodu
  • dopuszczalna masa całkowita pojazdu
  • dopuszczalna nośność poprzeczek

nie będziesz mieć żadnych problemów z ciężarem namiotu dachowego na dachu ani z prawem.

Jeszcze jakieś pytania?

Mamy nadzieję, że wprowadziliśmy trochę światła w ciemność i odciążymy Was od trosk związanych z obciążeniem dachu. Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące załadunku dachu, załadunku lub poprzeczek, zostaw komentarz, skontaktuj się z nami.